Згоден
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтеся з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності та погоджуєтеся на використання файлів cookie.
Днепр » Новости города и региона
вс, 13 апреля 2025
02:01

НОВОСТИ ГОРОДА И РЕГИОНА

Історичний детектив: що стало із знаменитим паровозом за парку Глоби?

|«« «« »» »»|

Жителі Дніпра старшого покоління ще пам'ятають чудовий паровоз ЮП-4-95, який возив дітлахів на Дитячій залізниці (ДЗ) у парку Чкалова (зараз – Глоби).

Він героїчно пропрацював цією дорогою понад 50 років, до кінця 1980-х років. Востаннє на цій дорозі він був розтоплений і здійснив свій фінальний рейс 1996 року, коли урочисто відзначалося 60-річчя цієї дороги.

А потім він загадковим чином зник…

Свого часу Міський сайт докладно писав про історію старовинних паровозів, які були і збереглися на Дніпропетровщині. Згадували ми там і про таємничу історію, пов'язану з паровозиком ЮП-4-95.

1996 року його було передано одній фірмі, яка займалася організацією паровозних ретро-турів у західноукраїнській Брошниці. Але цей проект проіснував недовго. Після цього ЮП використали... для прозового вивезення деревини на одній із вузькоколійних доріг західних регіонів України. Там його доля і губилася.

Багато хто був переконаний, що легендарний ЮП-4-95 давно пішов у металобрухт.

Але нам удалося з'ясувати, що ця історія мала щасливе продовження! Зараз колишню гордість Дитячої залізниці відновлено та возить щасливих туристів! Фахівці вважають, що наш колишній ЮП – найстаріший з паровозів, що збереглися в Україні, в робочому стані для вузькоколійних доріг!

Втім, про все – по порядку.

Не був у першому складі ДЗ

Дитяча залізниця стала першою в Україні і лише другою за рахунком в СРСР! Вона була урочисто відкрита 6 липня 1936 року.

Великою мірою вона створювалася ентузіазмом комсомольців Дніпропетровського паровозоремонтного заводу.

Але, попри уявлення багатьох, нашого паровоза ЮП-4-95 у першому складі ДЗ не було!

Для нової дороги взагалі не змогли надати жодних заводських паровозів. Цю роботу взяли він комсомольці Дніпропетровського паровозоремонтного заводу. У дуже короткі терміни вони зібрали локомотив з того, що вдалося знайти: котел узяли від ширококолійного маневрового паровоза, екіпажну частину (крім рами), циліндри та рушійний механізм від якогось паровичка, списаного з найближчої вузькоколійки. Будку, раму та тендер довелося виготовити прямо на паровозоремонтному заводі. Побудований паровоз отримав позначення ЮП-3-01 («Юний Піонер»).

У 1938 році Мала Сталінська отримала в подарунок від наркома шляхів сполучення Лазаря Кагановича новенький паровоз серії 159. Так само, як і перший саморобний паровоз, він був відразу ж перейменований на «Юний Піонер» і отримав позначення ЮП-4-12.

Сумна доля паровозів під час окупації міста

А після німецько-фашистської окупації цих паровозів не стало…

Паровоз ЮП-3-01, ймовірно, був визнаний німецькими інженерами непридатним до серйозної експлуатації. Його фашисти кинули прямо на території дороги, попередньо знівечивши так, що відновленню він уже не підлягав. Другий паровоз – ЮП-4-12 серії 159 – було вивезено окупантами у невідомому напрямку, і розшукати його сліди не вдалося.

Натомість втрачених локомотивів дорозі було виділено паровоз серії 159, який отримав на дорозі позначення ЮП-4-95. Цей паровоз пропрацював на ДЗ до кінця 1980-х років, а востаннє було розтоплено 1996 року, в день 60-річчя дороги. Первенець ЮП-3-01 до середини 1950-х років простояв у напіврозібраному стані на задвірках депо, а потім був зданий у металобрухт.

Працював усе рідше

29 жовтня 1944 року на Дніпропетровській дитячій залізниці було відновлено регулярний пасажирський рух.

1958 року на Малій Сталінській почалася «дизельна епоха». Дорога отримала свій перший тепловоз – ТУ2-172 та кілька пасажирських вагонів PAFAWAG.

1972 року з локомотивного депо Таллін-Вяйці на Малу Придніпровську надійшов ще один тепловоз – ТУ2-134.

З цього моменту паровоз і старі вагони стали ходити все рідше. Більшість часу вони проводили в депо, а основну роботу виконував новий рухомий склад.

Детальніше про історію нашої Дитячої залізниці можна прочитати тут

А 1996 року паровоз ЮП-4-95 без зайвого розголосу було вивезено з Дніпропетровська.

Замість повернення до Дніпра його відправили на постамент

Про подальшу долю цього паровозика розповів керівник напрямку вузькоколійних залізниць та ретро-техніки Укрзалізниці Олег Заблудовський.

З'ясувалося, що після важкої роботи з катання туристів та вивезення деревини наш паровоз міг повернутися до Дніпра! Але натомість – опинився на постаменті…

Про це Олег Заблудовський розповів:

«Сьогодні мова піде про унікальний, єдиний в Україні, останній в своєму роді вузькоколійний паровоз 159 серії — він же К159-495.

Паровик був збудований у 1938 році на Подільському заводі, після чого був переданий для роботи на одну з магістральних вузькоколійних залізниць (за одній з версій — саме до Гайворону). Восени 1944 року локомотив потрапив на Малу Придніпровську залізницю, яку тоді відновлювали після фашистської навали і більшу частину свого життя, маленький паровоз проведе саме тут — на вузькоколійці у парку Лазаря Глоби, тоді він носив позначення ЮП-4-95.

В Дніпрі малюк пропрацював до 1980-х років, а свій останній рейс по кільцю дитячої залізниці він здійснив у 1986 році, на честь 50-річчя вузькоколійки. Через 10 років — у 1996 році приватна туристична фірма "Джерело", яка на той час займалася організацією туристичних поїздок за участю ретро-техніки, "позичила" паровоз і перевезла його на промислову лісозовозну вузькоколійну залізницю Брошнів-Осмолода, що на Прикарпатті. Тут він час від часу брав участь у фото-поїздках для іноземних туристів.

На жаль, у 1999 році повінь зруйнувала мости вузькоколійки, після чого рейки масово почали розтягувати на металобрухт і колію швиденько розібрали. Тоді паровоз переселився на сусідню промислову залізницю у Вигоді — де його декілька разів розтоплювали, проте начебто через стан колії з його експлуатацією там не склалося.

Так чи інакше, у 2005 році паровоз опинився у локомотивному депо Чернівці, ніби то для проведення ремонту і повернення "додому" — на дитячу залізницю в Дніпро. Але не так сталося, як гадалося: паровоз пофарбували і встановили на постамент у вигляді пам'ятника прямо на території депо».

Зуміли дбайливо реставрувати та повернути до життя

На постаменті паровоз простояв до лютого 2023 року.

А потім ентузіасти ретро-техніки вирішили його після 19 років (!) простою – відновити та повернути до активного життя.

Про це Олег Заблудовський у 2023 році розповів:

«Велика перемога українського паровозоспасу або другий паровоз для Гайворонської вузькоколійки!

Унікальний локомотив нерухомо простояв до лютого 2023 року. Час від часу громадські активісти та працівники залізниці виступали з ініціативою відновлення цього паровозу для повернення його в експлуатацію, але всі подібні плани руйнувалися категоричною позицією ветеранів локомотивного депо, які ні за яких обставин не хотіли віддавати паровоз, який їм фактично не належав і ніякого відношення до депо Чернівці взагалі не мав. Незважаючи на це, на початку 2023 року нашій команді таки вдалося врятувати паровик від сумної долі — простоювання на постаменті, яка б з часом привела до його руйнування. Було прийняте рішення про відновлення 159-го!

7 лютого 2023 року паровоз було демонтовано з постаменту в Чернівцях, завантажено на вагон-платформу та відправлено до локомотивного депо Сновськ для проходження ремонту, саме тут — на Чернігівщині донині зберігся осередок живої паровозної техніки і спеціалісти з ремонту та експлуатації вогняних драконів. Першочергово потрібно було визначити стан парового котла — оскільки це найважливіша і найнебезпечніша частина паротяга. Термін його безпечної експлуатації завершився ще у 2005 році, тому необхідно було провести спеціалізоване експертне обстеження. На диво, незважаючи на тривалий час простою локомотиву під відкритим небом, котел успішно пройшов повне опосвідчення, гідромеханічні випробування і був допущений до експлуатації з тиском 13 атм! Достеменно не знаю саме завдяки кому котел вдалося зберегти у гарному технічному стані, але щиро вдячний всім працівникам залізниці, які бережно ставилися до старенького і робили все, для того щоб він прослужив якомога довше.

Нині вже кілька місяців поспіль фахівці Сновського депо працюють над відновленням цього унікального паровоза. Вже незабаром ремонт буде завершено і локомотив повернеться в експлуатацію, після 19 років простою.

Надалі паровоз залишиться на Гайворонській вузькоколійці і буде задіяний у проведенні традиційних ретро-турів "Гайворонського експресу". Після відновлення, це буде єдиний діючий паровик 159 серії у всьому світі!».

Ці роботи були блискуче завершено, і вже у середині літа 2023 наш колишній паровозик почав возити туристів та пасажирів на Гайворонській вузькоколійці.

Наразі наш колишній паровоз ЮП-4-95 успішно працює на Гайворонській вузькоколійці, на якій не лише катають туристів, а й перевозять пасажирів регулярними рейсами.

До речі, зовсім недавно, 22 березня 2025 року цю залізницю загальною протяжністю 87 кілометрів було внесено до Національного реєстру рекордів України як найдовшу вузькоколійну дорогу країни.

Цей успіх по праву розділив наш колишній паровоз ЮП-4-95!

Фото з архіву Міського сайту та зі сторінки Олега Заблудовського

Gorod.dp.ua на Facebook.

Gorod.dp.ua не несет ответственности за содержание опубликованных на сайте пользовательских рецензий, так как они выражают мнение пользователей и не являются редакционным материалом.

Gorod`ской дозор | Обсудите тему на форумах | Разместить объявление

Другие новости раздела:

ОБРАТИТЕ ВНИМАНИЕ!
Популярні*:
 за коментарями | за переглядами

* - за 7 днів | за 30 днів | Докладніше
Цифра:
70
лет Приднепровской ТЭС

Источник
copyright © gorod.dp.ua
Все права защищены. Использование материалов сайта возможно только с разрешения владельца.

О проекте :: Реклама на сайте