Згоден
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтеся з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності та погоджуєтеся на використання файлів cookie.
Днепр » Новости города и региона
ср, 18 декабря 2024
09:04

НОВОСТИ ГОРОДА И РЕГИОНА

Музей истории Днепра пополнился уникальным экспонатом

Музей истории Днепра пополнился уникальным экспонатом

В этот музей передан потрясающий по информативности и редким иллюстрациям альбом 1903 года издания, посвященный истории Екатеринославской железной дороги.

Он передан в музей известнейшей днепровской коллекционером исторических фото и документов Нурией Бусыгиной.

Городской сайт уже рассказывал о том, что Нурия организовала два благотворительных аукциона, средства от которых направлены для нужд украинской армии, а сами лоты – передаются в МИД.

Упомянутый альбом и был лотом второго аукциона, который тоже прошел быстро и эффективно. Необходимая сумма была собрана, а раритет пополнил собрание Музея истории Днепра.

Вот что об этом факте и о самом альбоме рассказали в музее, основываясь на исследовании старшего научного сотрудника музея Юрия Берестеня:

«В Музеї історії Дніпра відбулась непересічна за часами воєнного лихоліття україно-російської війни культурницька подія – фонди установи поповнилися унікальним експонатом – раритетним виданням «По Екатерининской железной дороге», яке побачило світ в Катеринославі в 1903 році!

Екземпляр рідкісної книги був переданий в дарунок Музею історії Дніпра представником групи дніпровських донаторів на чолі з пані Нурією Бусигіною – відомою в місті поціновувачкою старовини та колекціонером катеринославських стародруків й фотографій.

Власник унікального видання – відомий дніпровський краєзнавець та історик старого Катеринослава Валентин Старостін. Він передав книгу пані Н. Бусигіній, яка організувала збір коштів для викупу стародруку. Отримані від продажу книги кошти були витрачені донаторами на фінансування матеріально-технічних потреб одного з підрозділів ЗСУ.

Паралельно, група жертводавців ухвалила рішення передати раритетне видання до фондів міської музейної установи, зберігши в такий спосіб цінний артефакт культурної спадщини Придніпровського регіону для прийдешніх поколінь містян. Гадаємо, що даний вчинок дніпровських донаторів буде прикладом й для наслідування для інших містян.

Пані Н. Бусигіна впродовж останніх років активно співпрацює з Музеєм історії Дніпра, систематично поповнюючи музейні фонди раритетними речами з власної колекції катеринославської старовини: унікальними ужитковими предметами, рідкісними історичними документами, картами, книгами та фотографіями, які містять в собі інформацію про минуле нашого міста.

Слід зазначити, що даний дарунок має вагоме значення для вивчення історії міста та Придніпровського регіону, оскільки дає змогу реконструювати особливості соціально-економічного розвитку міста, його провідних промислових підприємств важкої металургії, машинобудування та залізничної мережі наприкінці ХІХ - на початку ХХ століття.

«По Екатерининской железной дороге» – унікальне історичне видання, що містить в собі докладну інформацію про становлення та розвиток промислових підприємств міста та залізничну інфраструктуру Придніпровського регіону: головні магістралі залізниці, пасажирські та вантажні станції, будівлі вокзалів. Книга була надрукована в катеринославському товаристві «Друкарня С.П. Яковлєва» в 1903 році. Її загальний обсяг складає 192 сторінки з додатками, в яких членами редакційної колегії була вміщена реклама провідних катеринославських торгівельних та промислових підприємств, карти Катерининської залізниці та план міста Катеринослава 1903 року.

Не зайвим буде уточнити, що ініціатива з написання даної книги належала начальнику Катерининської залізниці інженеру Федору Івановичу (Іоганну Теодору) Шмідту, який прагнув в такий оригінальний спосіб відзначити вагому роль та місце залізничного транспорту в соціально-економічній системі Придніпровського регіону.

В роботі над виданням взяли участь провідні спеціалісти Катерининської залізниці.

При написанні книги редакцією проведена кропітка та ретельна робота з акумуляції та відбору великого масиву соціально-економічної та транспортної статистики, яка віддзеркалювала загальну динаміку господарського розвитку Придніпровського регіону та його окремих поселень, включаючи й місто Катеринослав.

За задумом редакційної колегії мета видання полягала в тому, аби в цікавій та змістовній формі здійснити пересічним читачам хронологічну презентацію історичного минулого Придніпровського регіону, відзначити особливості організації його економічного життя на сучасному етапі, наочно окреслити модерний характер розвитку місцевої гірничо-рудної та металургійної промисловості, наголошуючи на наявності розвиненої соціально-економічної інфраструктури.

Варто відзначити, що поява даної книги стала своєрідною реакцією керівництва залізниці на всесвітню й всеросійську економічну кризу 1900-1903 років, яка в негативний спосіб позначилась на господарській діяльності транспортного підприємства та економічному житті Придніпровського регіону в цілому. Видання повинно було ознайомити потенційних російських та закордонних інвесторів з особливостями економічної системи Катеринославської губернії, зацікавити їх потенціальними можливостями та господарськими перспективами розвитку цієї території, продемонструвати її наявний економічний потенціал.

Де-факто дана книга була своєрідним презентаційним виданням, в якому було здійснено спробу системного викладу економічної історії Придніпровського регіону та Катерининської залізниці.

Структура видання складається з вступу, невеликого нарису з історії краю, історії спорудження Катерининської залізниці. У виданні вміщені розділи, які детально висвітлюють особливості економічного розвитку Придніпровського регіону наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття. Варто звернути увагу на той факт, що у книзі авторами була відзначена вагома роль О.М. Поля в розбудові економічної інфраструктури Придніпровського регіону, дана висока оцінка його громадській діяльності у справі організації будівництва Катерининської залізниці та мосту через р. Дніпро.

У видані рельєфно окреслена діяльність відомих російських інженерів В.А. Тітова та О.О. Вєрховцева – авторів проекту та головних технічних виконавців будівництва Катеринославської залізниці та її головних транспортних гілок, що утворили розгалужену залізничну мережу, яка істотним чином вплинула на подальшу економічну розбудову Придніпровського регіону.

Авторами видання змістовно викладені обставини та хронологія будівництва й функціонування головних транспортних магістралей Катеринославської залізниці: лінії Долинська-Кривий Ріг, Кривий Ріг – Долгінцево, Долгінцево-Любомирівка, Любомирівка-Горяйново, Горяйново – Катеринослав, Катеринослав-Синельниково. Одночасно, членами редакційної колегії був зроблений детальний аналіз економічного поступу Катерининської залізниці, зазначено високий рівень її рентабельності з урахуванням динаміки промислового розвитку регіону та особливо його металургійної та гірничо-видобувної промисловості.

У виданні наведена розлога загальна економічна характеристика Криворізького рудного району, викладений його невеликий геологічний нарис, де вміщені відомості про головні геологічні породи, відзначена специфіка їх геологічної будови та залягання. Паралельно, автори книги приводять докладні відомості про особливості рудної промисловості даного району, фіксуючи особливості технічного обладнання рудників, стан їх промислової розробки, презентуючи детальну характеристику службового та робітничого складу персоналу цілої низки гірничо-рудних та металургійних підприємств.

У виданні містяться детальні статистичні відомості про соціально-економічну структуру господарської системи регіону, наведено багато статистичної інформації з демографії, економічної географії, гірничої справи, металургії, зазначені відомості, які відображають структуру зайнятості населення, рівень його освіти та технічної кваліфікації.

В загальному економічному нарисі головних магістральних ліній Катерининської залізниці, членами редакційної колегії була приділена особлива увага викладу інформації, що відображала дані про провідні промислові об’єкти району: копальні, рудники, металургійні заводи, фабрики, кар’єри.

В повідомленнях, що віддзеркалюють господарську діяльність підприємств, наведені показники їх виробничої та фінансової діяльності, детально проаналізовано систему господарської організації, висвітлені особливості технології видобування корисних покладів та копалин, технічне оснащення виробництва. Побіжно в матеріалах книги презентовані оригінальні історичні відомості про історію заснування окремих поселень, панських економій, рудників та металургійних заводів, окреслені головні напрямки їх господарської діяльності, вміщений опис об’єктів соціальної інфраструктури: заводських їдальнь, лікарень, гуртожитків для робітників, ринків.

Особливе значення для вивчення економічної та соціальної історії Катеринослава має розділ, присвячений викладу будівництва та функціонування залізничної магістралі Горяйново-Катеринослав. В ньому членами редколегій була окреслена історична траєкторія розвитку поселень козацької доби, як наприклад Нових Кайдак. Цікавим є змістовний опис Заводу товариства руської залізничної промисловості (колишній Б. Гантке), Трубопрокатного заводу акціонерного товариства руських трубопрокатних заводів (завод братів Шодуар), заснований в 1889 році. Звертає на себе увагу деталізованим зображенням історія Олександрівського металургійного залізного, рейкопрокатного та механічного заводу Брянського товариства – одного з флагманів металургійного промисловості губернського адміністративного центру.

В загальному економічному нарисі представлений стислий огляд економічної діяльності Франко-російської компанії портландських пуццоланських штучних цементів (Цементний завод), заводу з виробництва сталі, який належав Товариству Катеринославських залізоробних та стальних заводів (колишній завод «Езау та К», механічного заводу Л.Г. Геллерштейна.

В даному розділі представлена загальна історія діяльності Головних паровозних майстерень Катерининської залізниці. В нарисі вміщені докладні відомості про технічне оснащення підприємства, службовий та робітничий персонал.

Для істориків та краєзнавців міста вагоме значення має розділ, присвячений місту Катеринославу. В ньому членами редакційної колегії були наведені унікальні відомості про історію старого Катеринослава, викладений опис особливостей рельєфу міста, його географічне розташування. Автори видання виклали стислу історію козацької слободи Половиці, що розташовувалась на території майбутнього адміністративного центру.

В книзі представлений оригінальний опис Катерининського проспекту міста, різноманітних громадських та адміністративних споруд, які розміщені вздовж його головної магістралі.

Нарис ілюстрований панорамними фотографіями відомого катеринославського фотомитця Міткіна, які зафіксували архітектурну забудову міста на початку ХХ століття.

В розділі викладено багато фактографічної інформації по історичним районам та громадським об’єктам Катеринослава. Зокрема, представлений стислий огляд історії катеринославського району Фабрики, технічного та міського саду, Яковлевського скверу, Соборної частини міста з палацом Потьомкіна. Особливу увагу автори видання приділи опису Старо-Базарної частини міста, з фіксацією факту розташування в ньому чисельних осель катеринославського істеблішменту – дворян Алексеєнко, Грекових, Парфентьєвих, Мізко та інших.

Змістовний фактографічний матеріал викладений в розділі, який висвітлює процес формування міського передмістя Катеринославу – Мандриківки, Старо-Фабричної слобідки, Чечелівки, що є вкрай важливим для вивчення урбаністичним процесів містоутворення та формування міської периферії.

«По Екатерининской железной дороге» оригінальне історико-статистичне видання, яке віддзеркалює один з важливих етапів розвитку промислової структури міста, головних залізничних магістралей Придніпровського регіону. До сьогодні воно лишається чудовою історико-культурною пам’яткою, що містить в собі багато цінного матеріалу з історії Катеринослава та Придніпровського регіону. Безумовно, що дане видання буде однією з перлин великої колекції стародруків Музею історії Дніпра.

Колектив музею історії Дніпра щиро вдячний групі донаторів на чолі з Н. Бусигіною за допомогу в організації фондування музейної колекції стародруків, присячених історії міста, й передачу до його фондів раритетного видання

Книга займе гідне місце в нашій експозиції, а її електронна версія буде доступна на сайті midnipro.museum».

Фото – Музей истории Днепра и Нурия Бусыгина.








Gorod.dp.ua на Facebook.

Читайте также:

Другие новости раздела:

ОБРАТИТЕ ВНИМАНИЕ!
Популярні*:
 за коментарями | за переглядами
•  Як звичайний фельдшер збудував у центрі нашого міста 3-поверховий особняк (12)

•  У Дніпрі оновлять платіжки за опалення. Що зміниться у нарахуванні? (11)

•  «Ні попрати речі, ні приготувати поїсти». У Дніпрі під час відключення електроенергії не працює насосна станція (8)

•  У Дніпрі з 3 січня 2025 року зміниться вартість проїзду в автобусах, електротранспорті та метро (7)

•  У нашому місті з`явилися переговорні кабінки (7)

•  На Дніпропетровщини виш дозволив приходити на лекції з домашніми улюбленцями (7)

•  Дніпро засяє святковими вогнями: новорічна ілюмінація повертається після трирічної перерви (7)

•  Дніпровський Акваріум кричить СОС! (6)

•  У Дніпропетровській області на третину зросла аварійність мереж через графіки: енергетики просять мешканців про допомогу (5)

•  Комунальники Дніпра сьогодні висипали на дороги та тротуари 1506 тонн протиожеледної суміші (5)


* - за 7 днів | за 30 днів | Докладніше
Цифра:
8000
грн в месяц – минимальная зарплата с апреля 2024 г.

Источник
copyright © gorod.dp.ua
Все права защищены. Использование материалов сайта возможно только с разрешения владельца.

О проекте :: Реклама на сайте